Mördare?

Såg just på nyheterna om läkaren med alkoholproblem.
Han skulle åka för att genomföra en hjärtoperation men dök aldrig upp. Han hade åkt fast i en alkoholkontroll genomförd av polisen. Socialstyrelsen tillsatte en undersökning och kom fram till att läkaren hade alkoholproblem och dessutom var beroende av läkemedel. Socialstyrelsen gjorde beslutet att inte informera läkarens chef på Universitetssjukhuset i Lund.
Ett tag senare kom en patient in med stora hjärtproblem. Operationen var ingen högrisk operation men patienten dog på grund av läkarens misstag. Universitetssjukhuset i Lund har gjort den bedömningen att patienten skulle ha överlevt ifall läkaren inte gort fel. Sjukhuset valde att lösa ur läkaren från sin tjänst genom att ge honom en årslön för att lämna. Ca 900 000. Sedan ställdes läkaren inför rätta för sitt misstag och fick böta men fick behålla sin legitimaton.
Nu jobbar läkaren på annan ort.

För det första
så anser jag att såhär får det inte gå till. Läkare, poliser och brandmän tillhör de yrkesgrupper där man ska ha noll tolerans till alkoholproblem. En alkoholiserad polis är en farlig polis i mina ögon. Dessa yrkesgrupper finns till för att rädda människor, inte sätta deras liv i fara.

För det andra så tycker jag att allmänheten har rätt till att veta vem denne läkare är. Jag bryr mig inte om intregitet i detta fall. Jag vill inte ta risken. I fall jag är med om en olycka där mitt hjärta skadas så vill jag kunna vara säker på att det är en kompetent person som ska rädda mitt liv, inte någon som låter sitt beroende gå före mitt livs säkerhet.

Jag tycker det är helt förkastligt att det får vara såhär.
Jag är glad att Socialminister Hägglund nu vill ändra patientlagen för att förhindra liknande händelser och ge sjukhusen rätten att veta vilka problem deras anställda har.

Man ska inte behöva vara rädd när man lägger sig på operationsbordet....inte mer än vad man, naturligt, är.
Jag vet hur det känns att förlora någon pågrund av att läkare har klantat sig. Jag vill aldrig mer behöva ha de fantasierna som är fyllda av hat, hämnd och önskan att döda för att få rättvisa. Jag vill kunna lita på att mina anhöriga behandlas på bästa sätt.



...You go and get them Mr. Hägglund!



Give me a comment!
Postat av: Sarah

Jag tycker som dig Helena

2009-03-15 @ 23:50:34

Make me happy:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Say something:

Trackback
RSS 2.0