MTV och slakt

Goddagens!
Har just käkat lunch och glott på MTV. Såg på Exiled
, serien där man får följa ungdomarna från My sweet 16 då de ska klara sig och leva som andra människor gör. Självklart lever de ju inte svenssonlivet precis utan väldigt primitivt. Tror få "vanliga" ungdomar skulle palla med det där.

Självklart  sitter man ju och funderar på vad man skulle klara av och vad man inte skulle klara av. Jag har många vänner som aldrig ens varit i närheten av en ko och som tycker de är äckliga djur.

Jag är väldigt tacksam över att jag gick i Waldorfskola under nio år. Jag kan mer än kommunalskole barnen om man säger så. På Waldorf hade vi allt från utlandsresor till jordbrukspraktik. Skolan var en blandning mellan sam, estet och natur. Så jag har läst naturämnen samtidigt som jag gått smide, musik, euritmi och fått bygga hus. Väldigt brett alltså.

Jag har gått upp kl halv fem på morgonen för att, för hand (alltså inte med hjälp av maskin), mjölka kor, städa upp deras spillning och fått ut dem på betet.

Dessutom har jag gått ut i ösregn till en lerig potatisåker för att plocka upp potatisen som annars blir förstörd när solen sedan tittar fram. Detta måste ske medan det fortfarande regnar.

Utöver detta har jag också blandat kospillning med halm och använt mina händer då jag har tätat hus med denna blandning.
Jag är inte rätt för att få skit (bokstavligen) på händerna. Jag skrattar åt mina vänner som inte ens klarar av att gå in i en laggord.

Även om många kanske undrar VARFÖR man ska veta hur man mjölkar en ko så kan jag säga att det har faktiskt berikat mitt liv. Jag är inte rädd för att jobba och smuts skrämmer mig inte. + att jag vet mer om hur vissa människor lever till skillnad från mina vänner.

En sak som jag dock har vägrat det är att döda ett djur. Jag har aldrig velat medverka på något sätt. Jag äter kött från köttdisken men bara för den sakens skull så betyder inte det att jag vill döda det djur jag ska äta. Jag har dessutom vägrat att äta av det djur som jag vet blivit slaktat bakom min rygg några timmar tidigare.

Så när det kommer till mesarna i Exiled så kan jag säga att jag skulle klara allt det där de utsätts för och utan problem. MEN jag klandrar dem inte då de vägrar medverka vid slakt.

En mycket underhållande serie förövrigt =P



...jag såg precis avsnittet med den bortskämda lilla divan Bjorn

Nu ska jag plugga.
Hoppas att brorsan kommer snart så han kan få skjutsa mig till posten. Har ju lite avier som ligger här och väntar =)


Give me a comment!
Postat av: Anonym

sv; hahah, ahjo. kul kan man ju lugnt säga att vi har :) & precis, det är ju huvudsaken :)

2009-04-26 @ 19:13:01
Postat av: Marilyn

sv:

Ja de är så himla härliga!

Har själv en schäfer så när min fasters chihuahua blandning Rocco kommer så blir det hejvilt i huset :)

2009-04-26 @ 19:18:07
URL: http://melss.blogg.se/
Postat av: Du vet inte

hehe aa jag har alltid kul på helger :)

2009-04-26 @ 20:32:18
URL: http://duvetintee.blogg.se/

Make me happy:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Say something:

Trackback
RSS 2.0