Hedning eller kristen?

God morgon!!

Sitter här vid mitt skrivbord och läser lite om den egyptiska mytologin. Har alltid, iallafall sedan jag för första gången såg Indiana Jones, älskat Egyptens forntida tro. Otroligt spännande och egentligen den enda mer exotiska trosuppfattningen som finns.

Själv så skulle jag inte vilja placera mig i något fack över vilken tro jag har. Jag är vare sig kristen eller så kallad "ateist" (observera hartassarna, jag tror nämligen inte på att det finns någon som är "ateist". "Ateister" är ofta tonåringar som ska vara rebelliska och avsäga sig det faktum att de konfirmerat sig.). Jag är mer inriktad på detta med vetenskap, dock anser jag att man ska ta vetenskap med en nypa salt och inte vara "dum-smart".
Vad jag menar med detta tänker jag inte gå vidare in på, det tar alldeles för lång tid.
Däremot så beundrar jag religioner, deras makt, deras utformning och det faktum att de har överlevt i flera tusen år.
Först kom Judendomen ca 2500 f.kr. I Asien kom Buddhismen ca 500 f.kr. Sen kom Kristendomen och snodde det den ville ha från Judendomen, sen kom Islam och snodde det som den ville ha från både Kristendomen och Judendomen.
Alla dessa har ju lagt till sin egen snurr på sin religion.
Jag har både judarnas Tora, de kristnas Bibel, muslimernas Koranen och buddisternas Tipitaka i min bokhylla. Alla väldigt fascinerande men alla med samma utgångsläge.

Hur som helst, utöver detta så har jag ett intresse för allt det hedniska. På mina väggar vid mitt skrivbord så har jag mitt eget lilla altare med indian-saker men även kristna symboler.

När vi nu har en finanskris på nacken så kan man aldrig vara för försiktig =P


Några av sakerna i mitt lilla altare...



...en riktig bomerang.
Härstammar från Aboriginerna i Australien



...Radband.
Den katolska trosuppfattningen



....Afrikans stammtro
De olika djuren står för olika styrkor m.m.



...Drömfångare
Härstammar från latinamerikas indiankultur



....Kristen tro
Jungru Maria, Jesus barnet och Josef


Nu ska jag återgå till något också väääldigt gammalt...

....nämligen matematik =P

Hörs sen!! =)




Give me a comment!
Postat av: Tanja

Ja precis :) Men när jag var till ikea så fanns det inte nåt att välja mellan :( men de höll på å ändra om där så jag hittade inget.. ska göra ett nytt försök snart igen :)



Köttfärsgratäng lät gått :) har du nåt bra recept? :)

2008-11-02 @ 16:31:18
URL: http://tanjakatinka.blogg.se/
Postat av: t i l d i s e n s | bloggdesign&photoshop

Ja, de finns 4 Bring it on filmer :)

Bring it on

Bring it on again

Bring it on all or nothing

Bring it on, in it to win it



Tror jag fick det rätt nu :D

2008-11-02 @ 16:43:55
URL: http://tildisens.blogg.se/

Make me happy:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Say something:

Trackback
RSS 2.0