Svåra diskussioner

Det finns ju vissa saker som man kanske bör undvika. Vissa mer än andra.

 Men jag läste ett blogginlägg hos en bloggare som var för prostitution och som jag uppfattade det så var hon för den mer kontrollerade formen av prostitution där det drivs av bordeller som kontrolleras, betalar skatt, där det är bra löner och där "frisk-intyg" krävs.

Det är en intressant diskussion och egentligen inte så farlig kan man tänka sig. Men sanningen är att fler och fler unga "horar" på ett eller annat sätt. Jag läste en artikel om tre tjejer som då dom varit mellan 15 och 17 år så hade det på ett sätt prostituerat sig och de ångrade det enormt.

En av tjejerna (15 år) hade gjort det en gång för att få pengar till de många trend sakerna som hon ville kunna köpa för att kunna passa in.

En annan tjej (17 år) hade gjort det för att slippa betala en skuld på 2000:- till en manlig kompis.

Den tredje (15 år) hade blivit full på en fest och blivit erbjuden 500:- för att suga av tre killar en efter en offentligt på festen framför allas ögon.

Dessa tre tjejer ansåg att de gjort exakt samma sak som en hora gör. 

Prostitution är inte ALLTID som det är i filmer.

Och precis som med diskussioner om aborter så ska man akta sig noga, man vet aldrig vad personen bredvid dig har gått igenom.

En som prostituerat sig på samma sätt som dessa tre tjejer kanske inte skulle se laglig prostitution som någonting positivt eftersom de nästan skulle ta för givet att fler tjejer skulle behöva lida för sina handlingar precis som dessa tre flickor nu gör.

På samma sätt kan det vara farligt att säga att abort är helt okej och att man inte skulle dra sig för att göra en abort ifall man blev gravid. Tjejen bredvid dig kan ha gått igenom en abort för kanske fem år sedan, en abort som hon nu ångrar och hon önskade att det funnits en lag som gjort det omöjligt för henne att ta bort sitt barn och på så sätt skulle hon nu haft en femårig son eller dotter.

Hur som helst, min inställning till prostitution och mitt svar till denna mycket modiga och kloka bloggare blev följande:

" Det var ju inte länge sedan som vi hade bordeller i Sverige. Bordeller finns ju kvar i många av de europeiska länderna. Men det måste väl finnas en anledning till varför vi förbjöd bordellerna.
*****:s kommentar
(en annan bloggare som ansåg att vi inte skulle kunna kontrollera om de prostituerade var friska) tycker jag visar på att hon inte vet hur kontrollerad prostitution fungerar. Redan vid slutet av 1800-talet så infördes tvång för prostituerade att genomgå en medicinsk undersökning mellan 1-3 gånger i veckan. Den lagliga prostitutionen finns på bordeller som betalar skatt som alla andra företag.
Bordellerna i t.ex. Tyskland är väldigt kontrollerade då det kommer till sjukdomar, säkerhet för flickorna, "lönerna" m.m.
Sen om prostitution är bra eller ej lämnar jag osagt. Det är en diskussion som jag inte känner mig kvalificierad att ha. Det är också den typen av diskussion man ska akta sig för att ha (samma som diskussioner om abort, dödsstraff, medicinska tester på djur m.m.) för det kan bli väldigt fel.


Ha en fortsatt trevlig Påsk =) "


Alla har vi våra bördor att bära men ibland är det viktigt att komma ihåg att andras bördor kan vara av större betydelse och vikt än ens egna.

Hoppas ni alla kommer sova gott!
Det kommer ialla fall jag göra =)

Give me a comment!
Postat av: Anonoumous

Du har så rätt

2008-03-24 @ 02:06:11

Make me happy:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Say something:

Trackback
RSS 2.0