Fundering ang. "missbruk"

Undra hur det kommer sig att vissa människor klara av att sluta röka lättare än andra människor?

Exempel: Person A och B ska sluta röka, båda har rökt ungefär lika länge men person A har rökt på heltid medan person B har feströkt och rökt då och då i veckan. Trots detta så kan person A ha det lättare för att sluta röka än person B.

Varför är det så?

Jag tror inte det handlar om mentalstyrka eller självdisiplin med mera. Däremot så tror jag att man har ett val, antingen så väljer jag att lura hjärnan innan den hunner lura mig. jag lurar den att tro att jag inte behöver cigg. Cigg är meningslöst och till exempel godis är riiktigt bra. Om hjärnan lyckas lura mig så kommer den säga till mig efter att jag har haft uppehåll i tre veckor "Men en cigg kan du ta, det är inte så farligt" om jag lyder och faller för hjärnans lockelser och tar en cigg så kommer hjärnan sedan fortsätta med "Men du KAN köpa ett paket för bara den här kvällen, du har varit utan cigg så länge och inte köpt ett enda paket på tre veckor. Du borde belöna dig själv med ett paket".....och sedan går det utför.

Jag ser min egen kropp och min egen hjärna som min största fiende. Hjärnan spelar flera roller och din personliga, egna vilja är den svagaste av dem alla. Därför vinner oftast den spontanadelen, missbrukardelen eller översittar delen av hjärnan.

Ville bara dela med mig av min syn på saker och ting. Nu ska jag iväg på jobb =)

Give me a comment!
Postat av: Jessica

Tack, och världens mysigaste är han också!

2008-03-19 @ 16:33:58
URL: http://www.jessicaj.blogg.se

Make me happy:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Say something:

Trackback
RSS 2.0