Droger, ensamhet och...

....Amy Winehouse.
Vad är det för fel på Amy Winehouse egentligen? (Okej, förutom att hon är nedknarkad så in i tusan)
Och varför försöker hon inte få ordning på sitt liv? Jag förstår att det kan vara svårt men hennes beteende är ju som om hon vore på drogerna dygnet runt. Jag har känt en hel del som hållt/håller på med droger och även om dessa människors beroende suttit djupt rotat och fått förfärliga konsekvenser (en fick en kraftig överdos. Tro mig, jag va där och det var inte en vacker syn) så har det ändå funnits ögonblick då de "inte" haft droger i "systemet" (observera att droger har en benägenhet att finnas kvar i ditt system långt efter att du tänt av), ögonblick då de umgåtts med sina familjer, sina barn och gått till skolan/universitetet. Men Amy Winehouse verkar ju inte ha en enda stund då hon är helt "normal".
Det gör en en aning besviken. Visst, hon har media efter sig hela tiden och det kan inte vara lätt, men hon har också tillräckligt med pengar för att kunna lägga in sig på ett bra rehab. Många av de jag känner nådde den riktigt otäcka botten (förlorade jobbet, barnen, flickvänner m.m.) och stod helt ensamma då de tillslut sökte hjälp (och i ett land som Sverige är, tyvärr, vår drogavvänjnings kliniker inte så bra som man kunnat hoppats) medan de jag förut kände inte ville söka hjälp utan håller, med största sannolikhet, fortfarande på med det.

Jag tycker det är hemskt att vanliga människor, utan pengar, kan ta sig  ur skiten medan en rik snorunge som Amy Winehouse inte kan det.
Förhoppningsvis överger alla henne och hon står ensam. Visst, det låter hemskt, men det ÄR först då en narkoman nått botten som den är mottaglig för hjälp....eller självmord. Att överge den man älskar i hopp om att den ska bli mottaglig för vård är en chansning som föräldrar till narkomaner måste göra varje dag.


Och, återigen, jag vet vad jag pratar om. Jag har aldrig rört droger vilket jag är otroligt tacksam över idag. Men jag har sett konsekvenserna och varit bland de som funnits där då botten blivit nådd och narkomaner velat återvända till livet.


image206

Maybe you but never me


Give me a comment!

Make me happy:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Say something:

Trackback
RSS 2.0