Falugruva

Det finns en plats på jorden som är både kall, klibbig, våt, varm och kan sabba dina kläder på en och samma gång och det är Falugruva i Falun. Varje år brukar min familj tvinga ner nån stackars sate i gruvan som kommer till oss för att se landskapet och njuta av semestern. Varenda av mina pojkvänner och mina bröders flickvänner har satt sina rena fötter på Falugruvas iskalla och smutsiga stengolv.

Jag var varit nere mer i Falugruva än vad jag har varit i Stockholm kan jag ju säga, vilket jag föredrar är faktiskt ingen självklarhet.
Falugruva är trots allt ett Världarv, Stockholm är.......Stcokholm.......med stockholmare.
Missförstå mig rätt, jag har inget emot stockholmare så länge du inte är en bortskämd skitunge från det övre skicktet på det övre skicktet och är min ex-pojkvän. Sen att jag avskyr stora städer och känner mig trängd i Stockholm är en helt annan historia.

Hur som helst, får jag presentera Falugruva sett från vad vi kallar för markyta, alltså inte bilder tagna nere i den iskalla och våta gruvan med massa gångar överallt....



...ett stycke avgrund



.....Den stora stöten, skedde under en midsommar kväll, den enda kvällen då gruvarbetarna var lediga.
Då passade hela gruvan på att kollapsa och lämna ett gigantiskt hål efter sig





Gulligt va? =P
Trots detta kalla hål
och dess många grottor och tunnlar där iskallt och inte sååå hälsosamt vatten droppar från taken och rinner ut från väggarna så är detta ändå ett ställe som jag besöker varje sommar....och får en kraftig förkylning av som resultat.

Slutsats; Jag längtar till nästa sommar =)



Give me a comment!
Postat av: emilia

vilka häftiga bilder :)

2008-08-19 @ 22:27:23
URL: http://cendrilia.blogg.se/
Postat av: Emma

Joo ja har me tänkt på de. Men ja läser flera från blogg, men från andra ställen med. Men ja tycke de e så smidigt me bloggkoll! :)



Sov gott själv sen :)

2008-08-19 @ 22:46:41
URL: http://babiidarling.blogg.se/
Postat av: Mahak

Hej Hej!!



Svar på din färg fråga! JOOO de va skit svårt men plugagr som sagt till frisör så ja ha mina trix men rötterna blev vita medans topparna e typ orange bruna....men på de ska ja ha brunt på så de kommer ej synas :P

2008-08-19 @ 22:52:10
URL: http://mahiipourheidari.blogg.se/

Make me happy:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Say something:

Trackback
RSS 2.0