FRA-lagen!

Återigen börjar man fundera över vilket samhälle man lever i. Tänkte mest på en konversation jag hade just med min bror, som bor i Skotland. Diskussionen handlade om att den nya FRA-lagen skapar stora rubriker i hela Storbritannien. Man är förbannad på Sverige och som alla redan vet så tänker de stora IT-företagen dra sig bort från Sverige helt och hållet. Jag ser inget direkt problem med själva lagen. Alltså det faktum att allt jag skriver eller allt jag säger via telefon kommer lagras m.m. Vad jag däremot ser som ett problem är att då IT-företagen drar sig bort från Sverige vid årsskiftet så kommer detta slå hårt mot den svenska ekonomin. Sen finns det sker som gör mig förbannad, här kommer ett urval av sådana saker, redan sagda och osagda....

¤ Man tog ett beslut utan att fråga folket

¤ Man tog ett beslut trots att både polisen, SÄPO, utrikesdepartementet, Justitiedepartementet, Försäkringskassan m.fl. hade ombets lämna remiss om ärendet och alla hade lämnat en remiss sägande att de var emot förslaget.

¤ Man är beredd att lägga ner pengar och manskap på att upprätthålla FRA-lagen medan man inte har tillräckligt med folk till poliskåren och till 112.

¤ Man tog beslut trots att FN sa att om Sverige genomförde denna lag så skulle de hamna på FN:s röda lista över länder som har en sådan kontroll över sina invånare att det anses inkräkta ordentligt på den personliga intrigiteten. Vi kommer hamna på samma nivå som Zimbawe. Det känns väl bra? (ironi)

Jag har hamnat i situationer där jag blivit tvungen att ringa 112. Där har dom frågat vad jag behöver och sedan skickat mig vidare till polisen där jag fått VÄNTA mellan 5-10 minuter innan någon har svarat och det första personen frågar om då är MINA UPPGIFTER. Herregud, om jag ringde för att, till exempel, rapportera in en pågående misshandel så hinner personen slås ihjäl innan polisen har svarat och risken är jävligt stor att brottslingarna hunnit springa sin väg innan polisen har fått de uppgifter dom så desperat vill ha från mig.

Som sagt, jag har inge problem med FRA-lagen i sig, vad jag har problem med är allt omkring denna. Utbilda fler poliser och placera ut dessa på gatorna, sätt upp kameror i varje vägkorsning (brottsligheten kommer inte minska men brotten kommer kunna lösas upp snabbare, dessutom så sitter det människor och glor på kamerorna så vid en misshandle så larmar de direkt och fem minuter senare så är polisen på platsen, så är det i London t.ex.), börja lyssna på vad andra instanser säger och framför allt....fråga det svenska folket innan de folkvalda tar ett beslut över huvudet på oss alla.

Jag älskar Sverige men jag är rädd för att Sverige börjar agera på ett sätt som inte kommer accepteras av vare sig dess folk eller andra länder.

Min bror har rätt, Moderaterna kommer inte få sitta vid makten igen under de tjugo kommande åren. Om nu inte den här höger vågen som går genom Europa håller i sig, men det ställer jag mig tveksam till.




Lägger upp bilder imorgon, känner att jag är alldeles för trött just nu.
Ledsen för detta men jag måste få min skönhetssömn.
Vi hörs imorgon och då kommer jag lägga upp massa bilder =)
Ses då!



Give me a comment!
Postat av: Giulia

hahaha joo förstår dig, jag var inte heller sån men man blir besatt av tävlingarna haahha !.p..



Min egna tävling jag har är itne sponsrad från någon alls :D det är det jag köpt själv och har för mkt av :d...



man tackar... hoppas du vill testa turen någon gång !:D

2008-08-04 @ 00:28:52
URL: http://giuly.blogg.se/
Postat av: Petro

sv; ja precis.. Inga tider (om man inte jobbar..) men inga vänner hemma heller. Står lite ord mot ord där :P



haha, och sömnen blev kanske lite kort, men skön xD själv då, gick skönhetssömnen bra? :P :)

2008-08-04 @ 05:39:38
URL: http://lookinggood.blogg.se/
Postat av: Christine

SV: Ja, det är faktiskt häfigt :P .

Ivilken stad togs din bild ? ;P haha1

2008-08-04 @ 12:17:06
URL: http://christiinek.blogg.se/
Postat av: Y a m i n a

Hur mår du idag då??

2008-08-04 @ 12:35:56
URL: http://masqara.blogg.se/
Postat av: tess

Ja de ska bli superskoj ! Ja har inte åkt än, åker om en månad. Men resan har börjat ändå kanm an säga. Massor att flörbereda, avsluta, fira, säga upp osv. :) Mycke som ska fixas o donas.

2008-08-04 @ 21:12:37
URL: http://tessmedess.blogg.se/
Postat av: Mikaela

sv; haha jo de kan ju stämma. Fast jag tycker allt att chanel har en del snygga väskor.

2008-08-04 @ 23:14:13
URL: http://storamodegarderoben.blogg.se/

Make me happy:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Say something:

Trackback
RSS 2.0