Nyttig och god mat!

Igår kände jag för någonting relativt nyttigt så jag gjorde en gryta. Av broccoli, sparris och brysselkål med ris till.

Mmmmm, den blev sagolikt god. Visserligen innehåller den grädde men det är det enda "onyttiga" som finns i den.
Jag gjorde en gryta som säkert skulle räcka till tre-fyra personer.


Ingredienser:

¤ Broccoli, sparris och brysselkål. Mängd utifrån egen smak.
¤ Grönsaksbuljong 7,5 dl.
¤ Grädde. Ca 1-1,5 dl.
¤ Svartpeppar, salt och chilipeppar.
¤ Vanlig sås redning (Smält smör som man häller vetemjöl i så det blir en jämn massa utan klumpar. Recept finns i varje kokbok)


image674

Först kokade jag upp buljongen, i denna lade jag broccolin, sparrisen och brysselkålen och lät dessa koka upp så allt blev genom kokt.


image675

Medan broccolin och resten kokade så började jag koka upp riset.
När broccolin, sprarrisen och brysselkålen var genom kokta så hällde jag i grädden och sedan började jag på såsredningen. Då såsredningen var klar så hade jag i det i grytan och vispade runt redningen så den skulle lösa upp sig med buljongen och grädden. Sedan kryddade jag med salt, svartpeppar och chilipeppar. Hur mycket man vill ha utav dessa är av egen smak....Klart!

image676

Såhär såg grytan ut medan den väntade på att riset skulle bli färdigt.
Till sallad tog jag och sköllde av körsbärstomater....

image677

...och halverade dessa. Lade dom i en skål och strödde riven mozzarella över...

image678

Jag valde även att sedan hälla över lite salladsdressing.


Sådär, nu var det klart. Kan säga att det blev jätte gott och jag har mycket kvar så då min bror kommer ikväll så ska jag bjuda honom på det. =)
Gick dessutom snabbt att göra och är nyttigt.

Nu väntar städningen! Ha en fortsatt trevlig kväll!!! =D

Give me a comment!
Postat av: Caroline

ser gott ut. men framför allt nyttig ;)

2008-04-20 @ 19:18:47
URL: http://www.carolinesoderblomgrans.blogg.se
Postat av: Sandra

Ser och låter supergott!:)

Sugen på ett test? Kolla in min blogg där kan du testa vilken stil du har...

2008-04-20 @ 19:24:02
URL: http://whitepeacock.blogg.se
Postat av: Frida

Såg gott ut, men med grädden osten och dressingen, är det verkligen så nyttigt då? visserligen nyttigare än en pizza eller en burgare på donken, men men?

2008-04-20 @ 19:25:41
URL: http://neatoc.blogg.se
Postat av: Em-pem

Hej :) Haft en bra dag?

2008-04-20 @ 19:33:40
URL: http://www.metrobloggen.se/empem

Make me happy:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Say something:

Trackback
RSS 2.0