Operation Sluta Röka!

Jag har rökt sedan jag var 15 år och det är en riktig obehaglig vana. Det var först nu, när jag varit rökfri i några dagar som jag insåg hur illa folk som röker luktar efter lunchrasten.
Sen har jag mäsrkt hur mycket pengar jag får över varje månad, till och med varje dag. Förut rökte jag nämnligen ett paket om dagen vilket i nuläget är 46 kr. Som engångsbelopp är det inte speciellt mycket men uträknat på en månad så kommer vi upp till samma summa som för två snygga klänningar från ASOS och i och med detta så VILL man inte röka.

image54image55
(Två snygga klänningar som vars pris tillsammans motsvarar det jag lagt ut varje månad på cigg)

Jag ska vara helt ärlig, jag älskar att röka och om jag vore miljonär så skulle jag antagligen inte se någon mening med att sluta röka men 46 kr per dag får min vilja att komma. Visst, rökning är inte bra för dig och du kan få en massa följdsjukdomar och det kostar skattebetalarna pengar och bla bla bla och allt det där som vi vetat i flera år och som vi försöker tvinga tonåringar att förstå. Vad jag undrar är i fall någon tonåring seriöst har skrivit ett testamente? Ifall de sparar sina pengar till pensionen? Ifall de tror att just de kommer dö i lungcancer? Nja, antalet är mycket få, ungdomar som mig själv tror att de kommer leva för alltid och att döden är en miljon år bort. Det är därför skrämselpropagandan inte fungerar. Visa för tonårstjejerna vad de istället skulle kunna köpa för sina ciggpengar och visa tonårsgrabbarna hur snabbt de kan spara ihop till nintendo Wii bara genom att sluta röka! 
Den enda chansen för en ung människa att förstå att livet är mycket kort och du måste planera det väl om du vill kunna leva det till fulla är i fall denna unga människa har sett någon nära dö i någon sjukdom som inte kan klassifieras som åldersrelaterad död.

Då folk börjar dö omkring dig så börjar du prioritera på ett helt nytt sätt. Den dagen kommer inträffa för de flesta men fram tills dess, enjoy your ignorance =)

Love love
//H

Give me a comment!
Postat av: Ina

mkt bra inlägg.. haha jaa guud vad man hade kunnat spara på dessa jävla ciggpengar.. om man tar bort cigg & fika varje dag så är man nog miljonär om ett år... (oki kanske inte sååå pass men typ)

2007-11-29 @ 13:39:32
URL: http://ekaterina.blogg.se

Make me happy:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Say something:

Trackback
RSS 2.0